5 Tips voor een succesvolle Facebookcampagne

Dus jij hebt ervoor gekozen om gebruik te maken van Facebook Marketing? Goede keuze! Het maakt namelijk niet uit in vakgebied jouw bedrijf zich bevindt, met social media marketing bereik je elke doelgroep!

In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft op het gebied van marketing. We geven je 5 gratis tips die zullen bijdragen aan jouw weg naar succes. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om betaalde documenten te downloaden met exclusieve tips die ervoor zorgen dat jij een échte social media marketing expert gaat worden, dat klinkt geweldig éh? Inderdaad.

Indien je de ‘10 keys to success’ hebt gelezen, kunnen de potentiële klanten niet meer om jou heen… de kliks blijven binnen stromen en je omzet zal stijgen!



De platformen die aan bod komen in onze artikelen zijn Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Alle vier de platformen zijn ontzettend populair. Dagelijks gebruiken miljoenen mensen van over de hele wereld deze kanalen. Grotendeels voor vermaak, maar ook voor educatieve of informatieve doeleinden. Het is aan jou de taak om hierop in te spelen. Maar hoe begin je een campagne? Start altijd met jezelf de volgende vragen te stellen:


  • Wat hoop ik te bereiken met deze advertentie?

  • Welke doelgroep is  het meest geïnteresseerd in mijn aanbieding?

  • Wat zijn andere interesses van deze doelgroep?

  • Wat is mijn budget, hoeveel geld heb ik over voor informatie?

  • Wat is de looptijd? Hoeveel tijd trek ik uit voor deze advertentie?

Als de basis duidelijk is en je weet wie de doelgroep is, dan kun je gaan beginnen met het ontwerpen van de advertentie. Hierbij moet je goed nadenken over de door jou gekozen doelgroep. Wat spreekt hen aan? Zorg ervoor dat de advertentie informatief, educatief en/of vermakend is. Je wilt natuurlijk opvallen en daarom is het dus de kunst om ervoor te zorgen dat de ‘potentiële klant’ stopt met scrollen als jouw advertentie langskomt op hun tijdlijn.



Een succesvolle Facebook campagne opzetten doe je zo:

Facebook marketing is ontzettend effectief. Ondanks de negatieve publiciteit van de afgelopen jaren blijven veel mensen het platform gebruiken. Je wordt als ondernemer bijna hand in hand meegenomen door het proces om een advertentie te ontwerpen. Daarnaast biedt Facebook bepaalde tools die kunnen helpen bij het verbeteren van je (bestaande) advertenties. Merendeel van deze tools zijn gratis te gebruiken ook al heb je geen intentie om te gaan beginnen met betaalde advertenties. 

Zoals Neil Patel goed zei: “Doe meer wat werkt en stop met dingen die niet werken.” Houdt dit in gedachte en je campagnes zullen succesvol verlopen. Echter is hier wel wat werk voor nodig, het gaat helaas niet vanzelf.

Wij hebben 5 gratis tips voor je op een rijtje gezet om je op het juiste spoor te brengen:

1. Veronderstel niks, test alles

Dit leggen we graag uit aan de hand van een voorbeeld. Zie onderstaande advertenties van Huel. In principe wordt er in beide advertenties gebruik gemaakt van dezelfde pakkende titel: “Niet snoepen, geen cravings.”

Welke advertentie gaat de beste prestaties opleveren denk je?

Precies, dat dacht Huel zelf ook! De waarheid is echter dat niemand daadwerkelijk kan vertellen welke van de twee beter gaat werken. Dit kom je alleen te weten door te testen.

Nadat Huel deze advertenties heeft gepubliceerd en geoptimaliseerd kwamen daar leuke resultaten uit. Advertentie 1 leverde slechts 487 conversies op ten opzichte van advertentie 2, die 605 conversies binnen haalde. Moraal van deze tip? Zet jouw mening en vooroordelen opzij en ga testen.

Maak daarnaast tijdens het ontwerpen van je advertentie gebruik van het stop scroll principe: ‘denk eraan dat mensen moeten stoppen met scrollen door hun tijdlijn omdat jouw advertentie hen aanspreekt.’ Bedenk goed of jij zelf ook zou stoppen met scrollen als de advertentie tevoorschijn zou komen. Zo niet? Pas de advertentie aan.

Meer informatie over dit principe met concrete voorbeelden en succesvolle strategieën zijn te vinden in deze 10 KEYS TO SUCCESS voor Facebook Marketing. 

2. Stel duidelijke doelen op

Deze tip klinkt afgezaagd en niet boeiend, maar het is cruciaal. Veel mensen doen dit niet omdat ze het nut er niet van inzien, maar het draagt wel degelijk bij aan een succesvolle en campagne.

Het opstellen van doelen zorgt ervoor dat jij als marketeer de gegevens kunt meten op een juiste manier en daarnaast kunt achterhalen of de campagne de juiste kant op gaat. Als je geen duidelijk doel voor ogen hebt, dan zal je niet/nauwelijks de vruchten kunnen plukken.

Natuurlijk kan het zo zijn dat jij het bovenstaande al wist. Maar hoe stel je de juiste doelen op? Begin bij het einde…



Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Aan het einde van dit kalenderjaar wil ik 60.000 conversies* hebben gegenereerd.” Dit is een mooi doel dat een goede indruk geeft over welke kant jij op wilt. Echter, als je enkel dit soort doelen opstelt kan het averechts werken, omdat de doelen te groot zijn. Daarnaast is het lastig om de prestaties tussentijds te testen. Split het hoofddoel op in kleinere stukjes zodat je makkelijker in staat bent om de vooruitgang te analyseren. Dit stelt je ook in staat om de strategie tussentijds aan te passen. Maar hoe stel je dan zo’n kleiner doel of tussendoel op?

We nemen het doel van 60.000 conversies als voorbeeld. Als je dit getal deelt door 12 (aantal maanden in een jaar) komt daar 5.000conversies per maand uit. Nu kun je dit bedrag al opschrijven als tussentijds doel, maar je kunt ook nog verder gaan. Hoeveel conversies moet je per dag genereren om aan dat maandelijkse tussendoel van 5.000 te komen? Het antwoord daarop is 167. Dus in plaats van dat je een groot doel opstelt van 60.000 conversies per jaar, kun je kiezen voor het doel: "167 conversies per dag".

3. Gebruik makkelijke taal

We hebben ze allemaal al eens gezien, advertentie die we eigenlijk niet begrijpen. Het internet barst ervan en dat is echt zonde! Het gebruik van jargon* is niet bevorderlijk voor de resultaten van je campagne. Maak de zinnen begrijpelijk voor iedereen, maar in het bijzonder voor jouw doelgroep. Laat de geschreven advertentietekst eens lezen door je opa, oma of kleine nichtje.

Op het moment dat iemand jouw advertentie ziet moet diegene gelijk de volgende aspecten weten:

  • Wat bied je aan?

  • Hoe dit voordeel oplevert voor hen?

  • Wat nu van hen wordt verwacht?

4. Doe onderzoek naar concurrenten

Meten is weten is wat ze zeggen toch? En het klopt! Een belangrijk punt in het succesvol runnen van advertenties is het achterhalen van de prestaties van je concurrenten. Indien je weet welke teksten en beeldmateriaal zij gebruiken, kun je hierop inspelen.

Laten we een voorbeeld geven: stel je bent de online marketeer van het automerk Honda en jij bent een advertentie aan het ontwerpen voor een nieuwe private-lease campagne. Het doel is duidelijk en de strategie is opgesteld. Maar tegelijkertijd is Opel ook bezig met een private-lease campagne voor min of meer hetzelfde type auto model. Waarschijnlijk heb je het al door, maar het is uitermate interessant om te kijken welke prijs, tekst en call-to-action knoppen zij gebruiken. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat mensen eerder op jouw advertentie gaan klikken dan op die van Opel.

Hoe analyseer je nou jouw concurrenten? Dit staat in detail beschreven in de Limited Edition versie van de 10 KEYS TO SUCCESS. Het document met exclusieve tips. Klik hieronder om dit document te downloaden en te beginnen met het ontwerpen van de beste Facebookcampagne nooit!



5. Een perfecte landingspagina

Wacht! Ook dit wist je misschien al, maar wat wij je gaan vertellen is net weer iets nieuws. Als een ‘potentiële klant’ klikt op de advertentie wordt deze persoon waarschijnlijk doorgestuurd naar jouw website, blog, app of andere URL-bestemming. Het maakt niet uit waar naartoe je deze personen stuurt, maar zorg ervoor dat de landingspagina voldoet aan hun verwachtingen. De personen die  gelikt hebben op de advertentie zijn geïnteresseerd in hetgeen dat jij aanbiedt, stap 1 is dus al voltooid! Nu is het de kunst om deze personen ook daadwerkelijk aan te zetten tot actie zodat zij gaan doen wat jij wilt dat ze gaan doen.

Laat de gegevens uit de advertentie 100% aansluiten en terugkomen op de landingspagina. Hierdoor verlaag je het bounce-percentage* en verhoog je de kans op conversie. Je wilt namelijk de ‘potentiële klant’ blijven boeien!

Het is daarom cruciaal dat je de vooraf opgestelde strategie in je achterhoofd houdt en tegelijkertijd de landingspagina laat voldoen aan de verwachting van de personen die geïnteresseerd zijn in de advertentie.

Is de content van de advertente én die van de landingspagina informatief, educatief en/of vermakend? Dan zit het goed. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een ander soort waarde aan de advertentie toe te voegen zoals een coupon, give-away of andere promotie. 

Gebruik bovenstaande tips bij het ontwerpen van je volgende advertentie. Download ook nog het Facebook checklist om ervoor te zorgen dat je geen stap over het hoofd ziet! Ik weet zeker dat het je gaat lukken! Zeker als je dit document downloadt die speciaal toegang geeft tot exclusieve tips die bijdragen aan dé perfecte social media campagne, en dat voor maar €12,80!

Hulp nodig met social media marketing? Dan helpen wij je natuurlijk graag! Kijk voor meer informatie op deze pagina.

Laten we samen iets moois maken! Kom in contact.

* Jargon: Vaktaal. Het is een vorm van taalgebruik binnen een vakgebied die alleen door vakmensen gesproken wordt en moeilijk is te volgen voor buitenstaanders.

*Conversies: het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie zal meestal een aankoop zijn bij een webwinkel, maar het kan net zo goed het afsluiten van een verzekering of telefoonabonnement zijn.

* Bounce-percentage: het aantal mensen dat om de advertentie klikt -> op jouw website beland -> vervolgens gelijk weer de website verlaat.

ESSENTIËLE DOWNLOADBARE DOCUMENTEN:

- 10 KEYS TO SUCCESS - Exclusieve tips voor Facebook Marketing

- Ultimate Facebook Advertentie Checklist

5 april 2020 om 8:30

Dadema Internet Agency © 2020

Olivier Dadema - Eigenaar 

Abonneer en blijf op de 

hoogte! 

Contact

T: 079 888 3716

M: 06 827 775 574

Tijberg 3, 2716LH

Zoetermeer

Sociaal

  • LinkedIn - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

2019         Dadema

Internet Agencyalle rechten voorbehouden.

Kvk: 74680803

>